Nově vytvořenou databázi Správy musíme nejdříve připravit a nastavit před tím, než začneme vytvářet pasporty a předpisy nájemného.
V dialogovém okně Možnosti se nastavují konfigurační údaje pro vstupy a výstupy dat.
V jednotlivých polích se zadávají adresní a identifikační údaje subjektu, který vede správu bytů a nebytů.
Pro správný import souborů přijatých plateb ve formátu SIPO a pro výstup kmenových souborů předepsaných plateb je nutné zadat identifikační číslo organizace a vstupní (výstupní) adresář, ve kterém se budou hledat soubory pro import nebo ukládat výstupní soubory.
Program SBN je možné propojit s podvojným účetnictvím ORION. Propojení provedete tak, že na záložce Účetnictví ORION zatrhnete políčko Propojit na účetnictví ORION, tak jak je vidět na následujícím obrázku.
Jak
je vidět z obrázku, je nutné zadat názvy účetních souborů pro každý
účetní rok. Nastavení provedete tak, že nastavíte kurzor na příslušný
řádek a stisknete tlačítko Vyber nebo pravé tlačítko myši a
vyberte položku Upravit….
Také je nutné nastavit cestu k systémové databázi účetnictví. Tato databáze obsahuje nastavení přístupových práv a je nutná pro přenosy dat.
Cestu zadáte tak, že kliknete na tlačítko Výběr pod textovým polem systémová data. V dialogovém okně zadejte cestu k souboru oriondta.mdb.
Kromě
cest k souborům je nutné také nastavit aktivní účetní rok. Nastavení
provedete tak, že na příslušný rok kliknete pravým tlačítkem myši a v menu
vyberte položku Nastav aktivní.
Pokud provozujete systém SBN společně s ekonomickým programem POHODA od firmy Stormware s.r.o. z Jihlavy, musíte nastavit vazby na toto účetnictví.
Zatržením pole „Propojit na účetnictví POHODA“ umožníte vlastní propojení. Děle musíte zadat kompletní a platnou cestu k účetním databázím jednotlivých let. Tuto cestu zadáte tak, že vyberete příslušný rok a klepnete na tlačítko Vyber (na obrázku označeno 1). V následném dialogovém okně vyberte existující databázový soubor.
Po zadání názvů databázových souborů účetnictví nastavte jeden z nich jako aktivní. To provedete tak, že na požadovaném účetním období klepnete pravým tlačítkem myši a vyberte funkci Nastav aktivní. Aktivní záznam bude zvýrazněn tučným písmem.
Nakonec musíte zadat cestu a název konfiguračního souboru účetnictví POHODA. Tento soubor se jmenuje Pohoda.ini a jeho výběr provedete opět stiskem tlačítka Vyber pod textovým polem názvu konfiguračního souboru (na obrázku označeno 2).
Pro potřeby vyúčtování služeb je nutné při definici složek nájemného určit, o jaký druh služby se jedná. K nastavení druhu služeb slouží toto dialogové okno, kde zatržením řádku nastavíte, zda je Vámi označená položka používána při definici složek nájemného.
Doporučujeme si vytvořit další druhy kódů služeb, jako například v ukázkové databázi. Každý druh má několik vlastností. Kromě kódu a názvu je možné nastavit, zda se jedná o přímou nebo zálohou platbu a pro zálohové platby ještě metodu jejího vyúčtování.